Transland
Glenn Huyben Lies Jacobs
114/ 42/42 cm = plexi-bak/ installatie heeft 2/2m nodig
plexi- box / water/ Steentjes/ camera/ en beamer
Met 'Transland' nodigen wij iedereen uit om deel te nemen aan een ruimer gesprek
over verantwoordelijkheid en verandering. Door zoiets eenvoudigs als simpelweg
een steen in water te werpen, wordt je medeschepper van een voortdurend
evoluerend kunstwerk - precies zoals we allemaal medescheppers zijn van onze
veranderende wereld. Elke rimpeling telt, elke handeling heeft gevolgen. In een tijd
van ecologische crisis en maatschappelijke onverschilligheid laat onze installatie
zien dat kleine acties grote impact hebben.
'Transland' is niet alleen een spiegel voor de transformaties die onze planeet
ondergaat, maar ook een uitnodiging om die transformaties bewust mee vorm te
geven. Stel je voor dat we onze collectieve verantwoordelijkheid erkennen, zouden
we dan kunnen we werken aan een toekomst waarin verandering niet langer een
bedreiging is, maar een kans.?



Glenn Huyben (1980) Fotografie/video
Als fotograaf bevraagt hij de realiteit van voorwerpen. Waartoe dienen ze in het echt en hoe bestaan ze in zijn beelden? Bestaan ze nog als herkenbare objecten of krijgen ze een nieuwe realiteit? Vaak vindt hij inspiratie die beïnvloed werd door melancholische gedachten. Hierdoor worden foto's collage-gewijs, vervormd of in donker zwart/wit getoond. De nieuwe identiteit die hij zo toekent aan een onderwerp resulteert vaak in film-noirachtige sfeerbeelden, vol contrast en mysterie. Glenn creëert zo een eigen wereld om als kijker in te vertoeven..
Lies Jacobs (1964°). Beeldend kunstenaar
Zij richt haar blik op dingen, verhalen, herinneringen, en mensen die vaak onopgemerkt blijven. In haar werk bevraagt ze waarom we als maatschappij vervreemd geraakt zijn van het zorgdragen.
De manier waarop Lies organische materialen in haar werken binnenbrengt en werkt vanuit een–voor haar evidente – connectie met de natuur, is vandaag brandend actueel. Ze werpt urgente ecologische vragen op, zowel rond kunst zelf als rond de omgeving waarin die kunst zich plaatst. Ze maakt zich nieuwe technieken eigen in verbinding met natuurlijke elementen. Dit alles met een existentiële gevoeligheid, een emotionele intelligentie en een zorgzaamheid die maken dat haar werk ons diep kan raken. Het is geen werk van pretentie of harde feitelijkheid, maar wel van verstilde, zachte monumentaliteit.(Tamara Beheydt freelance kunstschrijver en curator)