ANTWERP BIJOU
Antwerp Bijou is een tweejaarlijks festival voor Antwerpse podiumkunstenaars, dat plaatsvindt op 14 en 15 februari 2025 in de Arenberg.
55 makers en groepen dienden hun projecten in via een open call. Uit deze inzendingen selecteerde de stuurgroep 10 projecten. De stuurgroep bestond uit de winnaars van de vorige editie van Antwerp Bijou (ROTBEEST en Bleezz), Mulanga Nkolo en Tine De Pourcq van het Mestizo Arts Platform, Charlotte Schram en Soaad El Allal van Arenberg, Khaoula Chichi en Jesse Vanhoeck van Corso, en de medewerkers van Fameus.
Geselecteerde deelnemers Antwerp Bijou 2025:
Hannah Macpherson - Broos
BROOS is een voorstelling over de emotionele en fysieke gevolgen van seksueel misbruik.
Een jonge vrouw neemt ons mee in haar belevingswereld van ontkennen en negeren, tot aan een bevrijdende catharsis, waarin zij moedig , waardig en vol kracht weer opstaat.
Ondanks de gevoeligheid van dit pittige onderwerp, zal de voorstelling met lichtheid en zelfs humor worden gespeeld.
Met deze voorstelling willen we het gesprek rondom dit kwetsbare onderwerp open breken.
Evangeline Agape - Ze zeggen dat het overgaat
In het voorjaar van 2023 werd mijn tweede boek, ‘Het gaat, denk ik, over’ in samenwerking met Pam Steenwijk, gepubliceerd door Uitgeverij Lannoo. Het werd een prozabundel over het verlies, boosheid en radeloosheid die ik voelde toen mijn geliefde uit het leven stapte. De centrale vraag: gaat dit ooit over? Toch gaat dit theaterstuk niet enkel over de rouw van een overlijden: we raken allemaal iemand of iets kwijt. Je heimat, vaderland, moedertaal, het leven zoals het nooit meer zal zijn. Dat is universeel. En we spreken er maar weinig over, over wat dat nu behelst. Hoe je afscheid neemt, hoe en of je dan verder gaat.
Hanna Balke - MONO NO AWARE
MONO NO AWARE, een poëtische dans waarin innerlijke strijd, kwetsbaarheid en liefde samenkomen. Het is geïnspireerd door het Japanse concept ‘mono no aware’, dat verwijst naar een tedere, licht melancholische gemoedstoestand die ontstaat uit het besef van een voortdurende verandering van tijd, schoonheid alsook verdriet van vergankelijkheid. Ik vertel mijn persoonlijke verhaal van vele 'struggles' en hoe we door uitdagingen heen kunnen transformeren, waarin water als symbolisch element een grote rol speelt. Geïnspireerd door de vloeiende kracht van water, heb ik onderzoek gedaan naar manieren om veerkrachtig en gewichtloos in het leven te staan. Hoe kunnen we ons verbinden? Hoe kunnen we sensitief en tegelijk krachtig zijn? Een verhaal van licht, donker en schaduwkanten.
ERIS - Monsters Got Talent
In onze voorstelling spelen 2 mythische monsters de hoofdrollen: Medusa en Sirene. Ze hebben zich allebei ingeschreven voor de talentenshow ‘Monsters Got Talent’. Ze willen alleen maar liefde en niet meer als monster gezien worden.
Sirene is eigenlijk een vogel, maar iedereen denkt dat ze een zeemeermin is. Ze kan helaas niet door het leven gaan hoe zij dat wil. Ze heeft schrik dat het publiek haar niet zal herkennen.
Medusa is kwaad op ‘de mens’, omdat zij kunnen leven zonder vloek die op hen heerst. Ze doet mee aan de talentenjacht uit wraak. Ze wil het publiek verstenen.
Uiteindelijk komen de 'people pleaser' en de 'people hater' in contact met elkaar in de backstage.
Door in gesprek te gaan leren ze mild te zijn voor zichzelf en voor elkaar.
De twee monsters zijn toch menselijk en hedendaags. Ook zij worstelen met plankenkoorts, hun identiteit, liefde en vrouw zijn.
Oud of de box - Forumtheater Ageism Ouderen
Er worden drie korte scènes gespeeld die ouderendiscriminatie uitbeelden (bijv. ouderen worden professioneel niet meer "mee", ouderen zouden niet meer creatief zijn, ouderen hebben altijd dementie, enz.). Na de laatste scène wordt het publiek gevraagd om feedback. Bij elke feedback wordt de persoon gevraagd om zijn of haar suggestie in de scène uit te beelden. De improvisators spelen de scène opnieuw met de veranderingen. Na elke herhaling wordt er opnieuw feedback gevraagd door de "joker" en wordt een specifieke scène, aangeduid door de "inspringer", herspeeld.
Jits Van Damme - Kriebelkousen
Milan is zeven jaar, Jits twintig. In het dansduet kriebelkousen onderzoekt Jits Van Damme (°2004) hoe haar manier van bewegen anders is dan de zijne. Al van kinds af aan doet Jits niets liever dan bewegen. Maar hoe is dat veranderd nu ze opgegroeid is? Groeien we uit onze spontaniteit zoals we groeien uit onze kleren? Durven we als volwassenen nog dansen zonder ons aan te trekken wat anderen denken, of verleren we dat net zoals buitenspelen?
Gianni Slootmaekers - Conquistador of the Useless
Conquistador of the Useless is gebaseerd op de dagboeken van Werner Herzog, deze dagboeken schreef hij in de jaren 70 tijdens de preproductie van zijn film Fitzcarraldo. De drijf en de passie om iets onmogelijks mogelijk te maken zijn tegelijk inspirerend, maar ook dwaas. De monoloog is een zoektocht waarin ik de mensen meeneem door het amazonegebied in Peru naar een berg waar, als alles goed loopt, een boot moet worden overgetrokken.
Fien en Elke - Ik ben oké
Voor ons artistieke onderzoek namen we de ‘shame attacking exercises’ van gedragstherapeut Albert Ellis als vertrekpunt. De shame attacking exercises zijn ontworpen om mensen van hun sociale angsten af te helpen. Wij namen de proef op de som en tonen met ‘Ik ben oké’ de uitkomst van ons onderzoek.
Rosalie Custers - VAAS
VAAS is een zoektocht naar het onuitgesprokene. Met klare taal, zachte woorden, muziek en gezellige humor onderzoekt Rosalie in haar cabaretvoorstelling VAAS alle kanten van dat wat ze eigenlijk stiekem misschien liever niet, of misschien juist wel, laat zien en/of horen. Het is een ode aan het zoeken.
Yeboah Benhelima - Dit ben ik, this is me 2
In ""Dit ben ik, this is me 2"" neemt Yeboah Benhelima, alias AkB, je mee op een rauwe, persoonlijke en indringende reis door zijn leven. Deze voorstelling vertelt het verhaal van een jongen die noodgedwongen opgroeide in instellingen, geconfronteerd werd met verlies, racisme, en de zware realiteit van jeugdzorg, maar door de kracht van kunst zijn stem en identiteit vond.
De voorstellingen die geselecteerd zijn om deel te nemen aan het festival, ontvangen een artistiek productiebudget van 500€ om hun voorstelling te realiseren. Drie deelnemers maken kans op een prijs van 500 euro en een residentie bij Fameus.
De jury, bestaande uit Joke Quaghebeur, Aicha Cissé, Kay Doms, Jan Wallyn, Junior Akwety en Mokhallad Rasem, zal samen met het publiek beslissen over de winnaars.
Het programma:
VRIJDAG
18:00 Deuren
19:00 Hannah Macpherson - Monoloog - 60 min
20:30 Hanna Balke – Dans – 40 min
21:20 Evangeline Agape - Monoloog – 45 min
ZATERDAG
12:30 Deuren
13:30 ERIS - jeugdtheater – 30 min
14:15 Jits Van Damme – Dans – 35 min
15:00 OUD OF DE BOX – Forumtheater - 60 min
15:30 Fien en Elke - Installatiekunst – 15 min
16:20 Gianni Slootmaekers – Monoloog – 55 min
16:45 Fien en Elke - Installatiekunst – 15 min
17:30 Fien en Elke - Installatiekunst – 15 min
19:00 Rosalie Custers – comedy – 60 min
20:15 Yeboah Benhelima – Muziek/visuals/rap/licht - 60min
Koop hier je tickets!
Heb je vragen? Mail naar gemma@fameus.be of tetty@fameus.be
Antwerp Bijou is de Antwerpse versie van Brussels Bijoux, een project van Zinnema in samenwerking met BOZAR, KVS, de N22 en OPENDOEK.
Antwerp Bijou is een tweejaarlijks podiumkunstenfestival en wedstrijd van Fameus in samenwerking met Arenberg.
Met steun van District Antwerpen